Schreiberhau - Gebirgsbahn


     Trasa kolejowa przez Szklarską Porębę, fragment tzw. Zackenbahn, to prawdziwa perełka. Ciasne łuki, pochylenia sięgające 26 promili, kamienne wąwozy, czy tunele, świadczą o nie lada wyzwaniach ówczesnych budowniczych. Kolej górska w Szklarskiej (gebirgsbahn in Schreibehau) jest już z nami od ponad 100 lat. Od tego czasu zachwyca okolicznymi krajobrazami chyba wszystkich z nas. 

Zackenbahn - Kolej Zębata, Żelazny Szlak. W piśmiennictwie stosuje się obydwa określenia. Odcinek niegdyś łączący w obrębie Prus Wschodnich - Hirschberg (Jelenią Górę) z Polaun (obecnie Kořenov). Charakteryzuje go trudna, górska topografia Sudetów i Izerów. Prace rozpoczęte w 1891r., ukończono dopiero po 11 latach. Warto wspomnieć, że różnica wysokości miedzy Piechowicami, a Szklarską Porębą, to aż 500 m, a Jakobshal (Jakuszyce) były najwyżej położoną stacją kolejową w Prusach, a dziś w Polsce.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Sudetenstraße - Cz. 2 - Niewidoczne z drogi

Gross Zacken - Cz. 1 - Zackental